07/05/2013
Actes de bateig de l’Àliga de Cervera

L’Agrupació Seny Major, entitat promotora de la recuperació de l'Àliga, i la recentment creada Confraria de l’Àliga de Cervera van organitzar un seguit d’activitats, entre el 25 de gener i el 10 de febrer, per commemorar la recuperació i el bateig de l’Àliga de Cervera.
L'acte central va tenir lloc dimarts 5 de febrer, amb el bateig i l'estrena del ball de l'Àliga, a l’interior de l'església de Santa Maria, prèviament al Cant de les Completes. La nova Àliga comptà com a padrines de bateig l'Àliga de la Patum de Berga, i les entitats cerverines Llar d'Infants Arrel i l'Associació de Familiars i Malalts d'Alzheimer de la localitat, representatives de les diverses generacions de cerverins i cerverines.
La programació dels actes de cloenda, diumenge 10 de febrer, preveien una sortida extraordinària del seguici festiu de la ciutat, de la Universitat a la plaça Major, amb tots els grups folklòrics i de carrer, que es va haver de suspendre a causa de la pluja. Els lluïments dels grups i els elements festius es van celebrar a la Universitat, amb l’actuació dels Trabucaires i dels Diables Carranquers als patis, i la participació de Band Tokades, Bombollers, Geganters, Sound de Secà, l’Escola de Música Tradicional, la Colla Sardanista Jovencells i el toc de les Timbales, al Paranimf.
Després d’aquests lluïments va tenir lloc el Ball de l’Àliga, amb la interpretació musical de La Banda de Cervera. L’acte va cloure amb el cant dels Segadors.
Cal destacar també l’exposició "L'Àliga de Cervera i el Seguici festiu de la Ciutat", al Paranimf de la Universitat. La inauguració, el 25 de gener, va suposar la presentació oficial d’aquest nou element festiu. La mostra ha tingut quaranta visites guiades escolars, amb la participació de més d’un miler d’alumnes dels centres educatius de la ciutat, i la realització de quatre visites guiades obertes a tothom.
La resta d'actes han estat l'estrena de l'audiovisual de l'arxiver fotogràfic Ramon Saumell "El ball de les Àligues", amb la participació de Xesco Grau i Joan Castellà, creadors de la música i la dansa del ball de l'Àliga, respectivament; la presentació de Carme Bergés, directora del Museu Comarcal de Cervera, i del restaurador d’art Ramon Pijuan dels resultats de l'estudi realitzat a l’antic cap de l’Àliga –conservat al mateix Museu, i datat l’any 1737– al Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya; la xerrada sobre el procés de construcció de la peça, amb les aportacions dels constructors, Ramon Ninot i Ramon Riu, i de l’historiador Jordi Soldevila, autor del llibre "L'Àliga de Cervera. Bestiari festiu dels Països Catalans, segles XIV-XX"; i la vetllada de contes per a infants inspirada en el nostre patrimoni festiu, amb Rosa M. Caballol.
L'Àliga, orgull i símbol de tots els cerverins i cerverines, ha quedat exposada de manera permanent a la capella de Santa Eulàlia, als baixos de l’edifici de la Paeria.